mandag den 16. januar 2012

Folkekirken ved vejs ende

Af Carsten Breengaard 

Artikel i Jyllands-Posten 13. januar 2012

Biskop Karsten Nissens kapitulationserklæring sætter uimodsagt dagsordenen for en ny virkelighed. Biskopperne er blevet skriverdrenge. Folkekirken har fået en form, der midt i sin groteske latterlighed gør det vanskeligt at betragte den som en ægte kristen kirke. 

Så er linen vist løbet ud. En religionsforvaltningsminister, der i medierne begrunder sin forvaltning med egen forkyndelse af, hvad kristendom er. Og en biskop der ikke tvivler på, at Folketinget »har retten til at lovgive om folkekirkens indre anliggender«. Skal vi ikke lade den stå et øjeblik!


Debatten om homoseksuelles såkaldte ret til gennem et folkekirkeligt ritual at blive kaldt ”ægtefæller” kører i stadig accelererende fart ud ad det spor, som er blevet hovedsporet i vores forhold til andre: Jeg vil! Viljen og følelsernes rethaveri er modernitetens eneste kompas. Hvem har ret til at modsige min vilje og mine følelser? Ingen! Eller som hårshampokosmetikreklamen formulerer tidens fornemste trosbekendelse: »Jeg har fortjent det!« Fortjent det, jeg vil!


Læs mere her...





Ingen kommentarer:

Send en kommentar